Landskrona Ventures

LANDSKRONA VENTURES BLOG

Uppdaterad: 12/1/2024

Skriven av: Philip Fransson

Vill du starta eget företag 2024?

Drömmer du om att starta ett eget företag? Då är du inte ensam, enligt ekonomifakta startas varje år cirka 70 000 företag i Sverige. Att starta själva företaget (enskild firma eller aktiebolag) är en relativt enkel process. Genom att fylla i en massa blanketter från din bank och ett onlineformulär hos Bolagsverket så kan du ha ett registrerat bolag inom 1 månad.   

Att driva bolag är desto svårare, av egen erfarenhet så börjar många personer i den andra änden. Personen i fråga vill starta ett företag, men hen vet inte inom vad eller vilken affärsidé hen vill realisera. 

Nedan kommer 8 tips på hur du kan tänka och agera om du går i tankarna om att starta ett eget företag.

1. Affärsidé

Processen att komma på en affärsidé ser väldigt olika ut från person till person. Vissa “har det bara” och kan genom sin kreativitet och analytiska förmåga spruta ut idéer på löpande band. Alla idéer kommer såklart inte att bli bra, men genom att ständigt träna på att komma på affärsideer så kommer chansen att öka att du någon gång får en fullträff. 

Kreativiteten spelar såklart en stor roll i detta sammanhang, men om du känner att kreativiteten inte är din starka sida så kommer du behöva arbeta mer systematiskt. Att gräva där du står är ett enkelt sätt för att sätta igång din “affärside hjärna”. Försök analysera din egen vardag och se om det finns problem eller behov som du vill lösa. Det kan vara alltifrån problem/behov på jobbet, när du är i butiken, när du lämnar barnen på träning, när du motionerar, när du ska laga mat etc. Ju mer nischat problemet är desto bättre. 

Tips: För att inte tappa bort dina identifierade problem/behov så skriv ner dem direkt. Det är svårare än vad man tror att komma ihåg vad man tänkte tidigare under dagen. 

2. Testa och validera

När du har identifierat en möjlig affärsidé är det viktigt att göra ett gediget grundarbete, här kommer förslag på hur du kan komma igång:

 

  • Undersök om problemet/behovet du vill lösa är ett problem/behov för fler personer. Fråga vänner, kollegor, släkt, fråga online etc. 
  • Undersök hur folk löser problemet/behovet i dagsläget 
  • Undersök vad dem isåfall betalar för lösningen
  • Undersök vilka aspekter personen väger in när hen väljer vilken lösning hen vill betala för.  
  • Undersök marknaden, finns det några liknande lösningar du kan lära och inspireras av? 
  • Tänk internationellt från dag 1, undersök flera olika marknader direkt. 
  • Om du redan nu kan samla på dig data är det en stor fördel, exempelvis frågeformulär som ger både kvalitativ och kvantitativ data. 

 

Tips: En nischad behov/problem och sedermera lösning kommer göra det enklare för dig att identifiera grupper, företag etc att nå ut till längre fram.

3. Analys och beslut

Så när har du validerat din affärsidé i detta skede? När du har 50 svar på ditt formulär? När du har 10 kvalitativa positiva svar från möjliga kunder? Det finns ingen exakt siffra att utgå ifrån utan det handlar snarare om en samlad övergripande bild. Vilket kan inbegripa: 

 

  • Positiva svar på kvantitativa samt kvalitativa frågor 
  • Hur reagerar folk initialt på din affärsidé? Är den greppbar när du förklarar den för en främling? 
  • Hur ser marknaden ut? 
  • Finns det starka eller svaga konkurrenter? 
  • Hur mycket omsätter dina konkurrenter? Går de med vinst? Hur många anställda har de? Var i världen finns bolagen? 
  • Kommer du kunna särskilja dig från dina konkurrenter?
  • Finns det några stora/kostsamma barriärer för att äntra marknaden?  
  • Behöver du ett startkapital för att komma igång? 
  • Hur stor är din budget? 
  • Hur kommer du att driva ditt bolag rent praktiskt? 
  • Hur länge har du råd att driva ditt bolag utan intäkter? 
  • Vilka kunskaper/färdigheter har du som gör att du inte behöver köpa in tjänsten? 
  • Vilka tjänster behöver du eventuellt på sikt köpa in för att komma igång? 
  • Brinner du för idén till 100%?

4. Börja producera och skapa

Om du nu har tagit beslutet att du vill komma igång med din affärsidé så är det dags att börja skapa och producera material. Ditt mål är nu att skapa en prototyp/pilotprojekt-tjänst som du kan börja sälja och skapa uppmärksamhet med. Oavsett om din lösning är hårdvara eller mjukvara så är det viktigt att lösningen är anpassningsbar utifrån den feedback du kommer när du ska ut på marknaden. Bli därför inte alltför kär i din första “prototyp”. 

Skapa Prototyp och designa 

Nedan följer tre förslag på program du kan använda dig av för att bygga din prototyp. Med dessa verktyg kan du designa fram en prototyp som känns väldigt på riktigt. Är din lösning en mjukvara kan du i princip designa fram en interaktiv prototyp som möjliga kunder kan testa i sin telefon. Ju mer feedback du kan samla in genom din prototyp, desto bättre. På så sätt kan du undvika att utveckla/tillverka på riktigt i ett tidigt skede vilket är kostsamt, framförallt om det visar sig att du behöver göra stora justeringar baserat på feedback. 

 

Webbplats & Sociala medier

Att komma igång med dina sociala medier samt med en webbplats så fort som möjligt är att föredra. Sociala medier är helt kostnadsfritt, om du vill köpa en domän samt komma igång med en webbplats med tillhörande verktyg lär det max kosta 1000-2000 kr per år.  

Webbplats – WordPress är enkelt och billigt. Det går snabbt att lära sig och finns massvis med videos på youtube att få inspiration från. 

Köp en domän – Jag tycker Loopia funkar bra, enkelt att använda och bra kundtjänst. 

Webbplats Hotell – Väljer Loopia här också av samma anledningar 

 

Sociala Medier

Välj dina sociala medier utifrån din målgrupp/köpgrupp. Olika plattformar fyller olika syften.  

Facebook

Youtube

Instagram

Tiktok

X

Snapchat 

Pinterest

5. SEO (Sökmotoroptimering)

Gör en sökordsanalys kopplat till din affärsidé. En sökordsanalys är en kartläggning över fraser, sökord, frågor som folk söker på i relation till din affärsidé. En sökning är i många fall ett första steg mot att köpa något eller insamla mer information. I ditt fall vill du lära dig vad dina kunder söker efter så att du kan locka in dem på din webbplats med målet att köpa din tjänst/produkt. 

 

Verktyg: 

Answerthepublic – Undersök vad folk frågar efter online

RankTrail – Identifiera sökord och bygg strategier

Googleads – Även här kan du hitta vad folk söker efter och volymer

 

Ett tydligt Exempel: 

Låt oss säga att du har kommit på den revolutionerande idén om en maskin som hjälper tennisklubbar med underhåll av sina grusbanor. Maskinen liknar en robotgräsklippare till sitt utseende. Men maskinen kan borsta banor, rengöra linjer, plocka upp skräp, genom AI identifiera gropar i planen, fylla på med grus och sedan platta till banan. Vid regn kan maskinen också blåsa bort vatten samt torka upp blöta områden på banan. 

Genom dina undersökningar har du fått 5 tennisklubbar intresserade som vill låta dig göra piloter på deras anläggning. Genom dina beräkningar kan din maskin utföra arbetet 3 gånger så snabbt som en mänsklig ban-skötare. Detta innebär att en tennisklubb kan spara mellan 1-2 miljoner kronor per år i kostnader. Enligt dina beräkningar kommer det kosta 250 000 Kr att producera en maskin, Du tänker sälja varje maskin för 500 000 Kr. 

 

Du har därför din målgrupp tydligt identifierat

  • Tennisklubbar med mer än 5 utebanor. 
  • Klubbar med en god ekonomi 
  • Klubbar som har personal eller inte har det

 

Strukturen på din blogg/webbplats

Även om du säljer till en klubb så finns det någon ansvarig för att köpa in bollar, rack, material och andra förnödenheter. Du behöver fånga hennes uppmärksamhet. För att komma igång så bör du skapa “pillar page”, eller samlingssida som det heter på svenska. Samlingssidan är huvudsidan för ett specifikt område, ämne eller produkt. Från din pillar page kan du sedan länka ut till dina blogginlägg inom samma område. I vårt exempel ovan hade samlingssidan kunnat heta “ den stora guiden för tennisklubbar 2023”

6. Identifiera sökord

Börja med att identifiera relaterade sökord kopplat till din lösning. Här kan du tänka: Kunder som köper produkt X är också intresserade av din lösning. I detta fall hade det kunnat vara: 


  • vindskydd tennisbana
  • grus tennisbana
  • grus till tennisbana
  • skötsel tennisbana grus
  • bygga tennisbana pris
  • köp tennisbollar
  • tennisutrustning 
  • köpa tennisnät
  • gummiraka 
  • linjeborste tennis
  • tennis träningsredskap 

 

För att driva trafik till din webbplats kan du även skriva artiklar som är fokuserade på att förse läsaren med information. Återigen ska dina identifierade sökord stå i fokus samt vanliga frågor som folk ställer i relation till tennis Du skulle exempelvis kunna skriva artiklar om


  • olika tennisspelare 
  • nya tennisrack på marknaden 
  • olika typer av tennisskor 
  • djupdykningar i olika turneringar, roland garros, wimbledon etc
  • Live Ranking på ATP touren

 

7. Dags att skriva

Dina identifierade sökord bör vara en del av rubriken på din blogginlägg, exempelvis

  • Skötsel av en grustennisbana – 10 tips 
  • Montering av vindskydd till tennisbanan – så gör du! 
  • 10 träningsredskap till tennis som din klubb måste ha!  
  • Vilket tennisgrus är bäst? 
  • Köpa tennisnät? Detta bör du tänka på! 

 

Om du jobbar i wordpress så ska rubriken vara en H1:a

Om du kan få med sökordet i url:en så är det en fördel. Exempelvis:

www.tennis machine/skotselavengrustennisbana.com

 

Din artikel bör därefter innehålla

 

  • Unikt innehåll 
  • minst 350 ord (där du nämner sökfraser 2-3 gånger) 
  • underrubriker (H2) 
  • bilder 
  • en tydlig struktur
  • innehåll anpassat både för konsumtion både via datorn och mobilen
  • Datum när artikeln senast uppdaterades 
  • Ditt namn om du vill bygga ditt eget varumärke exempelvis “skriven av namn efternamn” allra högst upp. 

 

För att få effekt med ditt SEO arbete bör du satsa på att ha minst 100 blogginlägg på din webbplats. Detta för att kunna fånga upp möjliga kunder på olika ställen (läs olika sökord). Med sökord som har låga sökvolymer per månad (mindre än 50-100) så kan det gå relativt fort att ranka högt snabbt. Med sökord som har en större volym är konkurrensen större och det kommer ta längre tid att ranka högt. Bli därför inte besviken om resultaten kommer direkt. Således är det viktigt att komma igång snabbt ditt SEO arbete.

7. Glöm inte det tekniska

Glöm inte att indexera (så att sidan visas på google) din webbplats. Varje gång du skapar en ny sida/blogginlägg behöver du indexera sidan. Detta gör du via:  Google Search Console 

Här kommer du även få insikter om hur bra eller dåligt det går för din webbplats generellt samt specifika sidor. Här kommer du även få feedback gällande om du behöver justera något på din webbplats, bilder som är för små, text som är för tät osv. 

 

SEO verktyg i wordpress 

Hämta en plugin i WordPress så att du kan kontrollera och arbeta med dina metabeskrivningar och rubriker. 

The SEO Framework har jag goda erfarenheter av.

8. Ansök till Landskrona Ventures Accelerator Program 2024

Om du gillade vår genomgång ovan så rekommenderar vi att du söker till vårt acceleratorprogram Genom programmet kommer du få tillgång till konkreta verktyg som kommer stötta dig under din entreprenörsresa. Genom kontinuerlig coaching ser vi även till att du undviker att göra enkla och kostsamma misstag. Ditt deltagande i programmet går utmärkt att kombinera med ditt vanliga jobb eller studier. 

 

Vill du läsa mer om programmet, tryck här

 

Vill du gå tillbaka till guiden? Tryck här!