Landskrona Ventures

LANDSKRONA VENTURES BLOG

Uppdaterad: 12/1/2024

Skriven av: Philip Fransson

Starta Eget Kurs 2024

Får du en bubblande känsla i kroppen när drömmen om att driva ett eget företag poppar upp inom dig? Drömmen över att få styra sin egen tid, jobba med något som du verkligen brinner för, eller få möjligheten att kunna påverka sin egen inkomst är några av faktorerna som kan locka till att starta ett eget. Många väljer även att starta eget för att kunna realisera sig själv, då drivande av bolag oftast resulterar i en personlig och professionell utveckling.

Att ta det första steget mot att starta eget beskrivs ofta som det svåraste, rädslan över att misslyckas, okunskap i hur man praktiskt skapar ett bolag, osäkerhet över om ens affärsidé är tillräckligt bra. Som ett extra lager på detta spelar för många den sociala aspekten också in.  Både när det kommer till rädslan över vad andra ska tycka om att just du nu ska skapa ett eget företag. Men även socioekonomiska förutsättningar där den konkreta frågan är, har jag råd att starta eget och hur länge kan jag gå utan att ha en inkomst om jag endast ska jobba med min affärsidé? 

 

Nedan kommer vi ge dig 6 tips genom en minikurs på hur du kan gå tillväga för att starta din företagsresa. I det sista tipset kommer information om vårt acceleratorprogram som äger rum sommaren 2024. Det kostnadsfria programmet kommer att förse dig med coaching, konkreta verktyg och utbildning så att du kan ta din affärsidé till nästa nivå.

1. Så vart börjar du?

Många som jag pratar med drömmer om att starta eget, men man vet inte inom vad. Sägningar som, “man skulle bara hitta någon affärsidé och köra” eller “jag vill bara ha något eget”, är vanligt förekommande. Från mitt perspektiv så börjar dessa personer i fel ände av sin företagsresa, fokuset på att bli “egen” är större än på vilket problem/behov de vill lösa.  För sanningen är att komma på en bra affärside kräver grundligt och gediget arbete. Så hur kan du gå tillväga för att komma på en affärsidé?

2. Gräv där du står

Ingen känner dig bättre än du själv. Så, vilka behov/problem finns i ditt liv? Att leta efter affärsmöjligheter i din egen vardag, kan därför vara ett effektivt sätt för dig att identifiera problem/behov som du verkligen känner och brinner för. 


Så gör du: Varje gång du upplever ett problem/behov i din vardag, skriv ner problemet/behov i din mobiltelefon eller dator. För att sedan i slutet av varje vecka gå igenom dina anteckningar och brainstorma fram lösningar. Många av dem kanske redan har en lösning, några av dem kommer inte att kännas som ett problem längre. Men vissa av dem kommer få dig att tänka ett extra varv. Jobba vidare med dessa lösningar.

3. Identifiera Trender

Att komma på en affärsidé baserat på en trend som du har identifierat innebär egentligen från dag 1 att du kommer jobba med större risk än om din affärside är baserat på ett kontinuerligt behov/problem. Anledningen är att trenden en dag kommer att dö ut, samt måste du förutse en trend som du inte vet faktiskt är en trend eller om det endast är en tillfällighet.  Att skapa en trend präglad affärsidé innebär ofta att du också behöver ett starkt startkapital.  Både för att komma igång så fort som möjligt samt för att hålla undan möjliga konkurrenter.  


Så gör du: En trend innebär att många personer, företag, eller samhällen anammar ett beteende, en produkt/tjänst eller ett tankesätt. Den sociala dynamiken mellan människor (grupptryck, FOMO, ego, etc) spelar en avgörande roll i huruvida en trend faktiskt blir en trend eller inte. Det enklaste sättet att identifiera eller förutse en trend är att prata med människor om hur de lever sina liv. Hur ser deras vardag ut, vad lägger de pengar på? Hur reser de? Hur ser deras relationer ut? Hur ser deras framtidsplaner ut?

4. Samhällsutmaningar

En affärsidé kan också ha sin bas i viljan att lösa samhällsutmaningar. Samhällsutmaningar i sig är ett väldigt brett koncept som sträcker sig hela vägen från hälsa, till säkerhet, energi till mat till fattigdom. Att specialisera sig är därför av största betydelse om du vill skapa en affärsidé inom detta område. Likt punkt 1 kan du använda samma metodik här, men nu med ett fokus på samhällsfrågor. Ett perspektiv som du kan ha med dig från början är att affärsideer som löser samhällsutmaningar ofta innebär att betalaren och användaren av lösningen inte är densamma. Detta innebär att din affärside i själva verket är två affärsidéer. En som fokuserar på användaren och deras behov, och en som fokuserar på betalaren och deras behov. Att det finns mellanhänder som vill ha sin bit av kakan är också att räkna med. 


Så gör du: Högst sannolikt kommer staten att på något sätt bli involverad i din affärside, antingen om det är staten som betalar eller använder lösningen.  Av erfarenheten så vet jag att många entreprenörer som vill sälja till staten eller vill att staten ska använda deras lösning. Börjar prata med staten alldeles för sent, detta innebär ofta att en lösning har skapats som de i praktiken inte har någon nytta av. För att undvika detta föreslår jag att du bokar in möten med personer som jobbar kommunalt eller statligt inom de områden som din affärsidé berör. Jag tror att du kommer bli positivt överraskad över hur många som kommer tacka ja till ett möte!

5. Du behöver inte uppfinna hjulet

I många fall när personer ska komma på en affärsidé är idén så storslagen och innovativ att den i praktiken är alldeles för kostsam eller orealistisk. I många fall innebär det även att du genom din lösning måste skapa en helt ny marknad eller kundsegment. Att fokusera på förbättringar inom till redan etablerade lösningar kan därför vara ett sätt att identifiera en affärsmöjlighet. Du kan återigen här utgå från förslagen i punkt 1.  

 

Så gör du: 

Om du vill skapa en affärside som har som syfte att förbättra en redan befintlig lösning är det prio att undersöka om personerna som använder lösningen i dagsläget vill att det ska förbättras och isåfall på vilket sätt. Utifrån att du redan vet vem kunden är, samt vem som i dagsläget använder lösningen, finns det bara en väg framåt! Kan du gissa vilken? Just det, prata med kunden. Genom att prata med användarna kommer du att ha goda förutsättningar att faktiskt förbättra lösningen.

6. Ansök till Landskrona Ventures Accelerator Program 2024

Om du gillade vår genomgång ovan så rekommenderar vi att du söker till vårt accelerator program Genom programmet kommer du få tillgång till konkreta verktyg som kommer stötta dig under din entreprenörsresa. Genom kontinuerlig coaching ser vi även till att du undviker att göra enkla och kostsamma misstag. Ditt deltagande i programmet går utmärkt att kombinera med ditt vanliga jobb eller studier.  Programmet riktar sig till dig som har en affärsidé du vill realisera, men även för dig som har kommit en bit på vägen. Du behöver inte ha ett registrerat bolag för att delta i programmet. Vi ser fram emot din ansökan! 

 

Vill du läsa mer om programmet, tryck här

 

Vill du gå tillbaka till guiden? Tryck här!