LANDSKRONA VENTURES BLOG
Uppdaterad: 1/1/2024
Skriven av: Philip Fransson
Så kommer du på en bra affärsidé 2024
Drömmer du om att driva bolag men du saknar en affärsidé för att komma igång? Då är du inte ensam! Att vara sin egen chef är en dröm för många, du styr dina egna tider, du har möjlighet att jobba när och hur mycket du vill. Sanningen är dock att detta kanske först är möjligt då du har fått snurr på din verksamhet. De första åren av att driva företag innebär i praktiken att du kommer jobba dubbelt, om inte trippelt så mycket som om du hade varit anställd. Skillnaden är att allt arbete du lägger ner gör du för dig själv och inte någon annan.
Så hur kan du göra för att komma på en bra affärsidé 2023? Nedan ger vi dig 4 tips på hur du kan göra för att komma igång och starta din entreprenörsresa.
1. Identifiera nischade marknader - helst globala
Alla bolag oavsett storlek och bransch har ett och samma mål, få kunder att betala för sina tjänster eller produkter så många gånger som möjligt. Entreprenörer som från dag 1 har en tydlig bild över var kunderna kan hittas och vem kunderna är, har en stor fördel i jämförelse med sina konkurrenter. Delvis då kostnaden att förvärva kunder kommer att minska, men även då bolaget på ett direkt sätt kan genomföra marknadsföringskampanjer utan att behöva ta allt för stora ekonomiska risker.
För att ta ett exempel, om du 2024 startar ett klädbolag som har nischen att det ska vara stilfullt, prisvärt och hållbart så har du rätt tuff konkurrens för att uttrycka det milt sagt. Du kommer både kämpa med att hitta dina kunder, men framförallt behöver du locka över dem från deras befintliga val av klädestillverkare.
Om du däremot 2024 väljer att skapa ett klädbolag som enbart säljer träningskläder och utrustning för tjejer som spelar fotboll. Kan du på ett effektivt sätt identifiera dina kunder, nå ut till dem via sociala kanaler och påbörja en försäljningsprocess. Redan från början har du kortat ner vägen till dina kunder då du vet exakt vem du vill sälja till.
2. Identifiera riktiga problem
Ett återkommande tema för oerfarna och nyblivna entreprenörer är att man bygger lösningar för problem som inte finns eller är tillräckligt stora för möjliga kunder för att de ska vara villiga att betala. Detta gör att arbetet med affärsidén på många sätt tappar kopplingen till verkligheten. Det innebär också att du begär att dina möjliga kunder ska förändra sitt beteende, något som är extremt svårt att genomföra. Om du däremot har en tjänst som triggar kunden till att vilja ändra sitt beteende, då är du på rätt väg.
För att undvika att bygga tjänster som löser påhittade eller inte tillräckligt stora problem finns det egentligen bara en lösning: Var i ständigt kontakt med möjliga kunder för att få feedback, tips och vägledning gällande hur tjänsten/produkten borde se ut, fungera och upplevas. På så sätt kan du säkerställa och du kommer lösa riktiga problem för kunden. Ska du bygga en tjänst som förbättrar arbetssituationen för brevbärare, prata då med ett gäng brevbärare för att sätta dig in i deras vardag. Ska du tillverka funktionella möbler som är ämnade för små balkonger? Sök då kontakt med privatpersoner som du ser bor i lägenheter med små möbler. Jag tror du förstår exemplet.
3. Fokusera på trender och samhällsförändringar
Om du har ögat för att observera men framförallt förutspå trender och samhällsförändringar har du goda möjligheter att skapa en affärsidé som på relativt kort tid kan generera intäkter och uppmärksamhet. När det kommer till trender så är detta främst konsument (B2C) orienterat då trender har en större potential att påverka individer och deras vardagsliv. Detta gör det möjligt att fånga konsumenters uppmärksamhet då kunderna är köp redo utifrån de förutsättningar som råder.
Samhällsförändringar däremot påverkar både konsumenter och företag i deras sätt att agera och förhålla sig. Det kan exempelvis handla om lagar som införs, internationellt politik, krig, och ekonomi. Corona Pandemin var ett tydligt exempel där snabbfotade entreprenörer med kapital kunde kapitalisera på en stor samhällsförändring. Testcenter smälldes upp på löpande band, covid-tester kunde köpas billigt och säljas dyrt till vården och företag som var i akut behov. Under 12 månader kunde nystartade bolag gå från 0 kr i omsättning till + 100 miljoner SEK. Under pandemin gjordes företagsresor som annars hade tagit många fler år.
Att basera hela sin affärsidé på en trend eller förändring i samhället kan såklart vara riskabelt om trenden skulle dö ut. Dock, om ditt mål endast är att rida på vågen så kommer det prägla arbetssättet med ditt företag.
Även om det i mångas ögon kan upplevas som opportunistiskt att tjäna pengar på samhällsförändringar som innebär att folk far illa och under corona-pandemin dör. Så spelar innovation och entreprenörskap en viktig roll under osäkra tider. Främst då snabbfotade entreprenörerna på ett effektivt sätt kan ta produkter till marknaden och skapa samhällsnytta.
4. Landskrona Ventures Accelerator Program 2024
Om du har börjat ta små steg mot att formulera din affärsidé är Landskrona Ventures platsen för dig. Sommaren 2024 kommer vårt acceleratorprogram gå av stapeln. Genom programmet kommer du få stöd och coaching, tillgång till konkreta verktyg som kommer hjälpa dig att utveckla din affärsidé. Att delta i programmet går utmärkt att kombinera med ett vanligt jobb eller studier.
Läs mer om programmet här:
Gå tillbaka till vår Entreprenörs Guide här