Landskrona Ventures

LANDSKRONA VENTURES BLOG

Uppdaterad: 11/1/2024

Skriven av: Philip Fransson

Hur kan man skriva en affärsplan 2024 - Exempel och tips!

Har du kommit på en affärsidé som du nu vill komma igång med, är en affärsplan ett enkelt sätt för att konkretisera din vision och idé. Högst sannolikt har du redan besvarat många av frågorna och har koll på områdena som en affärsplan innehåller när du funderat fram din affärsidé.

Men med det sagt är det viktigt att skriva ner sina tankar och planer. Din affärsplan är något du kan falla tillbaka på under det dagliga arbetet med ditt företag, vad är våra mål? hur marknadsför vi oss? vad är våra kostnader etc. Under det tidiga skedet med ditt företag så kommer högst sannolikt din affärsplan att ändras mycket. Nya insikter om marknaden och kunderna kan innebära att din ursprungliga affärsidé ändras lite eller helt och hållet. Ytterligare en orsak till varför du behöver skriva ihop en affärsplan är för att ens kunna öppna ett aktiebolag.

I samband med att du ska skapa ett bolag så kommer din bank att kräva en affärsplan som visar vilken typ av verksamhet du kommer bedriva.

Det finns ingen mall på vad en affärsplan ska innehålla. En affärsplan för ett tillverkningsbolag kommer att se annorlunda ut för ett tech start-up bolag. Det kommer såklart finnas likheter, men innehållet och målen för verksamheterna kommer att skilja sig åt väldigt mycket. Här kommer därför 11 tips och exempel på hur du kan gå tillväga för att skriva en affärsplan.

1. Beskriv din affärsidé

Du bör alltid kunna beskriva din affärsidé på två sätt. På ett kort och enkelt sätt så att till och med din farmor förstår vad du ska göra. Samt på ett mer djupgående och detaljerat sätt för att personer som du kan få stöttning av, möjliga partners, med mera förstår vad du ska göra. Din korta beskrivning kan nästan liknas med en “hook” eller tagline för att på ett kort sätt paketera din affärside. För att beskriva din affärsidé kan du svara på följande frågor. 

 

– Beskriv din affärsidé med 1 mening

– Vilket eller vilka problem/behov är det du faktiskt kommer lösa genom din affärsidé? 

– Hur upptäckte du denna affärsmöjlighet? 

– Är problemet/behovet validerat? 

– Hur har du i så fall validerat problemet/behovet? 

– Hur löser du behovet/problemet

– Hur konsumerar kunden din affärside? 

– Hur länge löser du behovet/problemet för kunden? 

– Är din affärsidé skalbar?

2. Marknad, Kunder och Konkurrenter

När du beskriver den marknad du vill ändra med tillhörande konkurrenter ger det dig en god chans att visa att du har goda kunskaper om vad som krävs för att äntra marknaden. Till en början är det väldigt enkelt att den nyblivna entreprenören fokuserar alldeles för mycket på sin egen affärsidé och alldeles för lite på marknaden och sina konkurrenter. Bristen på kunskap om marknaden gör att uppenbara sätt att positionera sig missas och lärdomar och inspiration från konkurrenter inte uppmärksammas. För att bilda dig en bra uppfattning av marknaden och dina konkurrenter kan det vara värt att svara och gå igenom följande frågor: 

– Varför väljer du att äntra just denna marknad? 

– Finns det några fördelar eller svårigheter med denna marknad?  

– Finns det några lagar eller regulatoriska förutsättningar att ta hänsyn till då marknaden ska äntras?

– Hur stor bedömer du att er marknad är? Ekonomiskt och antal möjliga kunder? 

– Hur bedömer du marknadens nuvarande läge och framtid? 

– Finns det en tillväxt av nya möjliga kunder? 

– Vem är din kund (företag, stat eller konsument eller en mix?

– Är betalaren och användaren av din lösning densamma? (om inte, vad innebär det för din verksamhet?) 

– Var finns era kunder geografiskt? 

– Vilken är er ideala kund? 

– Kommer din affärsidé vara attraktiv för kunder på olika nationella marknader? 

– Beskriv era konkurrenter

– Vad är det dina konkurrenter faktiskt säljer?  

– Hur skiljer ni er åt? 

– Vilka likheter har ni? 

– Har ni några konkurrenter som är bättre än er?

– Vilka av era konkurrenter är ni bättre än?  

– Vad kommer ni att göra för att bli bättre? 

– Hur värvar era konkurrenter kunder idag? 

– Hur kommer ni särskilja er från era konkurrenter?

– Varför kommer kunder överge era konkurrenter och välja er?  

– Vad kommer det att krävas från er för att värva kunder från er konkurrenter?   

– Hur ser ekonomin ut för dina 5 största konkurrenter? Omsättning? Går de med vinst eller förlust? Storlek på bolag?  

– Hur ser dina möjligheter ut att komma upp i samma omsättning och storlek? 

– Finns det någon prisskillnad mellan dig och dina konkurrenter? Om jag, varför finns den?  

– Har dina konkurrenter några viktiga/imponerande kunder? 

– Finns det recensioner och omdömen för dina konkurrenter? Vad säger de? 

– Finns det möjlighet att se hur dina konkurrenter har utvecklats över tid, i så fall, finns det lärdomar att hämta från deras resa? 

 

Att komplettera med en visuell bild över hur marknaden är att föredra! Se bild nedan: 

3. Lär känna din kund

Om du säljer direkt till konsumenter så är det tydligt att det är en individ som tar ett beslut över huruvida hen vill köpa din produkt/tjänst. Detsamma gäller egentligen om du säljer till ett företag, det är en person som i slutändan beslutar huruvida din tjänst/produkt ska köpas in. 

Ett etablerat sätt för att lära känna sina kunder är att genom intervjuer samt rena hypoteser sammanställa en “persona”. En persona är nästan som att sätta ihop ett CV för en person som inte finns. Du täcker in ålder, jobb, familjesituation, frustrationer, mål, vad personen motiveras av, vilka varumärken personen identifierar sig med. Att lägga in en bild på en person är också vanligt förekommande. 

Jag har aldrig varit ett stort fan av  “personan”.  Främst för att den blir allt för djupgående och smal och i många fall allt för hypotetisk. Tänk på dig själv och det senaste köpet du gjorde och om företaget skulle sammanställa vem du är som person. Alla köp är inte logiska och oftast finns det endast några få faktorer bakom varför du valde att köpa den tjänsten/lösningen just där och då. Specifikt problem/behov, pris, leverans, känsla, bekvämlighet, användbarhet och effekt. Det är därför mer intressant att bryta ner själva köpprocessen och analysera alla små beslut som leder fram till att en företag/konsument i slutändan köper din lösning. “The Sales Funnel” är ett koncept som är väletablerat där främst företag genom tydliga strategier kan guida kunden från start till mål, där slutmålet är ett köp och att kunden förblir lojal. 

Utmaningen som ett nystartat bolag är att till en början ens få möjliga kunder intresserade av din produkt/tjänst i kombination med avsaknaden av trovärdighet och track record. Dessutom kan det finnas en barriär som innefattar okunskap om hur din tjänst eller produkt ens fungerar. Här kan du återigen gå till dig själv och fundera över hur din egen tankeprocess går då du ska genomföra ett köp. Beslutsvägen fram till ett köp kan därför se ut så här: 

 

Du blir synlig på kundens radar

 

  • sociala medier
  • Annonser 
  • Matchning vid ett sökord 
  • Word of mouth 
  • email 
  • samtal 
  • fysiskt möte 
  • klassisk reklam 

 

Kunden tar ett Beslut: Jag vill veta mer om lösningen / detta är inte intressant för mig / jag är nöjd med min nuvarande situation 

 

Det lär resultera i att kunden besöker din webbplats, facebook, instagram eller annan kanal. Kunden kommer därefter att samla information som ska rättfärdiga ett beslut om ett eventuellt köp. Här behöver kunden få svar på följande frågor: 

 

  • Pris
  • Förstår jag hur produkten/lösningen fungerar (hur lång tid kommer det ta innan jag kan få ut maximal effekt av produkten/lösningen) 
  • Hur snabbt kan jag få tillgång till produkten/tjänsten (leverans)
  • Hur kan jag gå tillväga om jag inte är nöjd med lösningen (minimera sin egen risk både tid och pengamässigt)
  • Till vilken grad kommer produkten/tjänsten lösa mina problem/behov, samt hur länge kommer mina problem/behov att förbli lösta? 
  • Kommer lösningen/produkten förse mig med mer arbete (leverans, utbildning etc) 
  • Finns det andra kunder som är nöjda med lösningen? Hur kan jag ta del av deras omdömen? 
  • Branding – vad symboliserar jag om jag använder denna produkt/tjänsten? 
  • Vilket bolag/personer står bakom produkten (de flesta kan söka efter dig/er på allabolag)
  • På senare dar… vilken miljöpåverkan har produkten/tjänsten? 
  • Vad representerar bolaget? 


Beslut: Jag är intresserad av att köpa produkten/tjänsten, jag vill inte köpa produkten/tjänsten. Jag är inte helt övertygad om jag köpa  produkten/tjänsten

Kunden kommer nu oavsett om hen är intresserad eller inte helt övertygad att fortsätta att samla in information för att motivera sitt eventuella köp. Nu börjar parametrarna bli färre. 

 

  1. Jämförelse med konkurrenter (pris och leverans) 
  2. omdömen från tidigare kunder (om tidigare kunder är nöjda så kommer risken att jag bli missnöjd att minska)
  3. Vem köper jag från? (Kan jag vara säker på att leverantören är trovärdig och lovar det de säger)? 

 

Så gör du:

 

  1. Var kaxig och visa upp dina fördelar på din egen webbplats. Jämför med konkurrenterna. 
  2. Använd dig av citat från kunder, helst rörlig form. Verktyg som Trustpilot skapar också en extra nivå av trovärdighet. 
  3. Var transparent, berätta om vem ni är, varför ni väljer att göra just detta. I slutändan kommer kunden köpa av dig. Om du vill läsa mer om storytelling kopplat till marknadsföring, gå till punkt X 

 

Beslut: Jag känner mig motiverad till att köpa produkten/tjänsten. 

 

När kunden har tagit ett beslut om att köpa är det din uppgift att fånga kunden och förstärka köpkänslan.  

 

När kunden befinner sig i ett “köp minset” är det din uppgift att vägen fram till beställningen/köpet flyter på. Kunden kommer nu att se delar av check-out processen som hen inte har sett tidigare, eller få till sig ny information i samband med att köpet ska göras. 

 

För att inte tappa kunden behöver denna del vara så smidigt och smärtfritt som möjligt, annars finns det en risk att du tappar kunden och får börja om. Det är därför viktigt att:

 

  • Kunden inte får till sig ny information som riskerar att skapa frågetecken. (Är denna produkt/tjänst något annat än vad jag trodde) 
  • Om det är tvunget att kunden får till sig ny information så är det fördelaktigt om detta kan bekräfta eller knyta an till innehåll som kunden har konsumerat tidigare under köpprocessen.  
  • Det är därför fördelaktigt att information om villkor och liknande har visats för kunden tidigare. 
  • Erbjud betalningslösningar som kunden är bekväm med. Detta är extra viktigt att tänka på om du kommer att sälja på flera olika marknader samtidigt.  

4. Efter försäljningen - det är nu det börjar

Ett stort arbete har nu gjorts, du har lyckats få kunden att köpa just din produkt/tjänst. I princip alla produkter/tjänster kräver någon form av efterarbete. Det kan handla om automatiska mail som går ut till kunden efter en beställning till att erbjuda kundtjänst via telefon dygnet runt. En god kontakt med kunden efter försäljningen kommer skapa insikter och ge kunskap till hur du kan förbättra din försäljningsprocess som har diskuterats ovan. Att bjuda in till en facebookgrupp eller WhatsApp-slinga kan vara ett effektivt sätt för att ha direkt kontakt med dina kunder. Främst för att få feedback från användare som redan använder din produkt/tjänst. 

 

Oavsett vilken typ av verksamhet du bedriver så kommer behovet av merförsäljning att finnas. Antingen att kunden stannar kvar hos dig och fortsätter att köpa tjänsten via ett abonnemang. Eller att kunden kommer tillbaka och köper fler eller andra produkter av dig.  Att inkludera ditt arbete med merförsäljning/efterförsäljning i din affärsplan är därför fördelaktigt. Så hur kan du gå tillväga? 

 

  • Bygg ett community online med kunder som älskar din produkt
  • Lägg tid på att skapa automatiserade mail som är och känns genuina
  • Skapa ett nyhetsbrev som går ut till dina befintliga kunder varje vecka
  • Skapa kampanjer och erbjudande till befintliga kunder
  • Skapa en medlemssida för dina kunder 
  • Involvera dina kunder i produktutvecklingen  
  • Var personlig – prata direkt med dina kunder 
  • Arrangera events för dina kunder 
  • Var alltid där för kunden, svara alltid i telefonen, svara alltid snabbt på mail. 
  • Skapa utbildningsmaterial för dina kunder
  • Skapa en upplevelse för kunden när tjänsten levereras 
  • Skapa unikt material och innehåll för dina kunder

5. Vision och Mål

Att delge din vision och mål för verksamheten är en självklar del av alla affärsplaner. Att skapa en vision och mål för ditt bolag handlar till en stor del om storytelling för att skapa en förväntan och hype för den resa som du ska bege dig ut på. För att skapa en medryckande vision och målbild för ditt bolag, så kan följande frågor vara fördelaktiga: 

 

  • Varför har du valt att genomföra följande affärsidé, finns det någon speciell anledning eller motivation? 
  • Fokusera på effekten av din affärsidé iställer för unika funktioner och fördelar som du erbjuder
  • Beskriv vilken typ av bolag du vill skapa (kultur, mening och påverkan)
  • Var tydlig med det behov/problem du vill lösa 
  • Var ser du ditt bolag om 1/2/4/5 år 
  • Var ser du ditt bolag om 10 år? 
  • När anser du att ditt bolag har lyckats? Ekonomi? Påverkan? etc… 
  • Sätt upp kvantitativa mål som du vill uppnå och vad det kommer att krävas för att nå dit. 
  • När ska målen vara uppnådda? 
  • Koka ner din vision till en punchline, eller vision statement som det heter på engelska. Exempelvis är Disney’s vision statement: “To Make People Happy”.  

 

En riktigt lyckad vision och målbild kommer få individer att vilja bli en del av din resa.

6. Affärsmodell

Abonnemangstjänst 

Sälj din tjänst/produkt genom ett abonnemang där kunden genom återkommande betalningar får tillgång till din lösning. 

Exempel: Spotify, Netflix, Gym

Fördel: Återkommande betalningar från kunder som skapar en ekonomisk förutsägbarhet för din verksamhet. Möjlighet till fortlöpande experimenterade med värdeerbjudande och prissättning. Ofta väldigt skalbar. 

Utmaning: Behålla dina kunder under längre perioder, krav på mer värde och innehåll över tid, din CAC (customer acquisition cost) kommer styra din ekonomi.  

 

Hyrmodel 

Hyr ut din produkt/tjänst till kunder under en begränsad eller obegränsad period  

Exempel: Bil, möbler, elektronik, fastigheter

Fördel: Stora marginaler, möjlighet till planering av ekonomi, goda möjligheter för uppskalning och stora volymer. 

Utmaning: Stora kostnader och investeringar för att komma igång med verksamheten. Mycket kundsupport och underhållsarbete. Mycket administration och avtalsarbete. 

 

Delningsekonomi 

Erbjud en lösning/tjänst där kunderna delar tillgångar/tjänster/produkter med varandra. Om kunden dessutom kan tjäna en slant på att dela med sig av sina tillgångar är det en bonus. 

Exempel: Airbnb, Uber, Lime 

Fördel: Attraktiv affärsmodell för kunder. Då det ofta finns möjlighet att tjäna pengar genom ditt bolag. Tjänsterna är ofta mjukvarubaserade och därmed skalbara. Airbnb äger exempelvis inte fastigheter fastän de förmedlar fastigheter. 

Utmaning: Mycket avtal och administration, komplexa lagar och regler som ska följas, mycket kundsupport. Konsumenterna kontrollerar ditt varumärke och trovärdighet.  

Återförsäljare

Bli en återförsäljare av andras företags produkter, antingen online eller via en fysiskt butik. 

Exempel: Matbutik, sportbutik, klädbutik

Fördel: Möjlighet till att anpassa sig utifrån marknaden och trender. Du behöver inte tillverka eller producera egna varor för att komma igång. Därmed en snabb väg till marknaden. 

Utmaning: Höga kostnader för att komma igång för att bygga ett lager exempelvis, kostnader för att bygga en onlineshop eller att hyra en fysisk lokal. 

 

Tillverkare 

Var det första ledet i en produktionskedja, antingen låter du någon annan sälja din produkt eller säljer du direkt till konsumenten .

Exempel: Odling av grönsaker, tillverkade av produkter till tung industri, tillverkare av elektronik. Läkemedel 

Fördel:  Skalbar verksamhet, oftast stabila industrier och därmed goda chanser till lönsamhet över tid. Möjlighet att kontrollera kvaliteten ner i minsta detalj.  

Utmaning: Extremt stora kostnader vid uppstart, behov av goda återförsäljare som kan köpa in stora lager, eller leverera försäljning kontinuerligt. 

 

Avgiftsbaserad model 

Sälj dina tjänster direkt till konsumenter baserat på dina specifika kunskaper eller din skyddade arbetstitel. 

Exempel: Frisörsalong, Advokat, Redovisningsbyrå

Fördel: Ett tydligt identifierat behov och etablerade marknader. Möjligheten till att skapa starka kundrelationer är därmed mer försäljning. Möjlighet till att jobba med en tydlig prissättning utifrån marknad och konkurrenter.  

Utmaning: Tuff konkurrens om kunderna, Skalbarhet står i motsats till tid och personalstyrka. Bolaget påverkas väldigt mycket av allmän samhällsekonomi. Verksamheten är ofta också säsongsberoende vilket innebär att intäkterna inte är ihållande året om. 

 

Franchise modellen 

Du kanske vill driva bolag men genom ett koncept som redan är etablerat? Då är franchisemodellen något för dig. 

Exempel: McDonalds, Espresso House, ICA, Gym 

Fördel: Etablerat koncept som kunder och marknaden redan känner till. Oftast finns det en “playbook” att utgå ifrån för att etablera varumärket på den nya platsen. Vilket innebär att risken från början mindre då det finns kunskap, nätverk och struktur som kommer att stötta dig. 

Utmaning: Ibland finns det en startkostnad för att bli franchisetagare. För dig som individ kommer du att vara väldigt styrd av varumärkets riktlinjer. I praktiken är du anställd med några extra förmåner. 

Dropshipping 

Dropshipping är ett koncept som slog igenom stort runt 2010. Många stora bolag använder dropshipping till en viss del, det är desto vanligare att mindre aktörer använder sig av denna metod. Dels för att minimera sina ekonomiska risker, vid exempelvis inköp av lager. 

Exempel: Försäljning av konsumentprodukter 

Fördel: Väldigt låga kostnader för att komma igång, ingen lagerhantering, möjlighet till att sälja väldigt olika typer av produkter. Möjligheter till 100 % fokusera på marknadsföring och hitta intressanta produkter.  

Utmaning: hitta en stabil leverantör som går att lita på. Stor konkurrens. Begränsad möjlighet att kontrollera kvaliteten på produkterna . Då du outsourcar hela leveransprocessen är du och ditt varumärke sårbart om leveranser och returer inte flyter på som önskat. 

 

Freemium modellen  

Om din tjänst är mjukvarubaserad kan du göra en del av din tjänst gratis för kunden.  Men om kunden vill utnyttja samtliga funktioner eller hela tjänsten måste kunden betala. 

Exempel: Spotify, Canva, Slack 

Fördel: Ett smart sätt för att locka till sig kunder och få dem att testa tjänsten då barriären är låg. Genom insamling av information om kunden, kan tjänsten utvecklas och marknadsföras mer målinriktat. Möjligheter att tjäna pengar på annonser i tjänsten. 

Utmaning: Det uppenbara, att faktiskt få kunder att konvertera till en betalande kund. Att hitta den perfekta balansen kan därför vara en utmaning. Främst då kunden måste vara nöjd och gila freemium erbjudandet, men inte så pass nöjd att hen inte kommer vilja betala för premiumtjänsten.  

 

Försäkringsmodellen 

Namnet på denna modell förklarar sig själv! 

Exempel: Försäkringsbolag 

Fördel: Stabila och återkommande intäkter, möjlighet till att göra skillnad för människor och företag i deras vardag. Väldigt skalbar verksamhet. 

Utmaning: Konkurrens om att skapa trovärdighet. Mycket komplexa lagar, regler och licenser att ta hänsyn till. Ett stort startkapital krävs för att komma igång. Företag kan exponeras för stora finansiella risker vid stora världshändelser. 



Marknadsplats 

Exempel: Blocket, Tradera, Amazon

Fördel: Du har inget lager eller skickar produkterna. Möjlighet till en bredd och variation då kunden styr innehållet på marknadsplatsen.

Utmaning: Stora krav på tekniken, både när det kommer till att hantera mycket data, samt att många funktioner kommer att krävas. Exempelvis: inlogg för kunder, uppladdning av bilder och text, chattfunktioner, betal och fraktlösningar. sökfunktioner, budgivarfunktion. Dessutom måste du bygga trovärdighet och bibehålla kvaliteten vilket dina kunder styr till en väldigt stor grad. 

 

Rakblads Modellen 

Sälj en produkt/tjänst där en eller vissa delar kräver att de byts ut vilket kräver att kunden kontinuerligt och återkommande måste köpa av dig. 

Exempel: Rakblad till rakmaskiner/hyvlar. Kaffekapslar till kaffemaskin. Grepplindor och strängar till racketsporter. 

Fördel: Möjlighet att ta betalt av kunden fler gånger om och därmed skapa återkommande betalningar och en stark kundlojalitet . Goda möjligheter att sälja förbrukningsvaror med en extremt hög marginal.   

Utmaning: Stor investering i att tillverka den produkt som förbrukningsvaran ska användas i/på/till. Det innebär också att kostnaden för konsumenten kommer att vara relativt hög vilket kan vara en barriär då det första köpet ska göras. Det är också viktigt att kvaliteten på själva förbrukningsvaran bibehålls och förbättras över tid. 

 

Betal och transaktionsmodellen 

Vill du bli den säkra och trovärdiga mellanhanden mellan kunder och företagare då kunden ska betala för sin produkt/tjänst. Då kan betal- och transaktionsmodellen vara något för dig. 

Exempel: Klarna, Trustly, Paypal 

Fördel: Väldigt skalbar då den är helt mjukvarubaserad. Inkomster kommer från transaktioner vilket innebär att det inte är du som behöver få kunder att köpa en specifik produkt/tjänst. Möjlighet att jobba med många olika typer av företag i olika branscher. 

Utmaning: Komplexa lagar, regler och licenser som måste uppfyllas och följas. Stor konkurrens i kombination med behov av trovärdighet och säkerhet tar lång tid att bygga upp. Stor ekonomisk risk för bolaget om många kunder inte betalar för sina produkter i tid eller över huvud taget. 

Utöver de presenterade affärsmodellerna finns ytterligare sätt företag kan ta betalt och tjäna pengar på.  

7. Ekonomi & Budget

Även om du har en affärsidé vars ambition är att göra världen till en bättre plats måste du ha dina finanser på plats och under kontroll.  I punkt 7 kommer vi gå igenom hur du kan kontrollera ekonomin i ditt företag i realtid samt planera framåt. I denna punkt kommer vi att gå igenom viktiga ekonomiska aspekter att tänka på inför startandet av ditt bolag i relation till din affärsplan. 

 

Startkapital 

För att starta ett aktiebolag behöver du 25 000 Kr. Sanningen är dock att du inte kommer särskilt långt på detta startkapital. Framförallt då hälften av aktiekapitalet alltid måste vara intakt. Att du gör en nyemission eller ett ovillkorat aktieägartillskott i ett tidigt skede gör att du kommer ha mer rörligt kapital tillgängligt.  

 

Kostnad för att producera/skapa

Att räkna ut vad det kostar för dig att producera/utveckla/ skapa en produkt/tjänst är väsentligt från första början. Detta kommer att skapa ett underlag för din prissättning samt en bild över framtida kostnader när du börjar sälja i större volymer. Att kunna skapa och tillverka så mycket som möjligt på egen hand är såklart fördelaktigt. Men högst sannolikt kommer du behöva betala för extern hjälp eller tillgång till tjänster för att kunna producera och skapa. 

 

Marginal per tjänst/produkt

Att räkna ut din marginalvinst per såld tjänst/produkt kommer snabbt ge dig svar gällande om din affärsidé på sikt är hållbar rent ekonomiskt. För att det ska “ vara värt det” bör din marginal ligga mellan 5-10%. För att räkna ut din marginal adderar du alla kostnader som uppstår i samband med försäljningen. Exempelvis, inköpskostnad, leveranskostnad, avgifter till betalbolag, skatter etc. Det ger dig kalkylen: Intäkter per såld vara/tjänst – kostnader = vinstmarginal  

 

Fasta kostnader är döden

Att som ett nystartat bolag dra på sig en massa fasta kostnader är ofta ett recept för ekonomiskt stress och misslyckande. Dina ekonomiska kostnader bör därför endast öka när dina intäkter gör det eller när ditt bolag har växt ur sin kostym. Många nyblivna företagare är så extremt sugna på att skaffa ett kontor, telefoni, bilar och elektronik, med argumentationen: för det ska ju ett företag ha. För att komma igång med ditt bolag fungerar det alldeles utmärkt att använda din privata telefon, stolen i köket och din dator som du har använt sedan gymnasiet. Att ha låga kostnader är det som kommer få ditt bolag att överleva de första åren. Främst för att du kommer att ha råd att experimentera och misslyckas utan att behöva känna en ekonomisk stress.

8. Runway Ekonomi (för startup bolag)

Oavsett vilken typ av bolag du driver är det viktigt att ha stenkoll på din/eran ekonomi till en början. En runway är ett ekonomiskt verktyg som i realtid kan visa när pengarna kommer att ta slut. Genom att sammanställa alla intäkter och utgifter per vecka /månad ger det dig en god överblick av ditt företags finanser just nu och in i framtiden. Till en början rekommenderar jag dig att även skapa en runway för din privatekonomi då din överlevnad i praktiken också är bolagets överlevnad. Om du vill få tillgång till en “runway mall”, så skicka ett mail till philip@landskronaventure.se med ämnesraden “RUNWAY” så skickar jag den så fort som möjligt.

8. Marknadsföring & Go To Market

I detta tidigare skede hör dina marknadsföringsaktiviteter och go to market strategier starkt ihop. Främst då din väg ut på marknaden kommer att präglas av aktiviteter som har som syfte att skapa uppmärksamhet och attrahera kunder. I denna tidiga fas har din marknadsföring och Go To Market strategi ett enda mål. Att på kortaste och billigaste sätt komma i kontakt med så många möjliga kunder som möjligt för att lära dig om kunden. Hur använder kunder produkten? Hur mycket och när använder kunden produkten. Är kunden nöjd? Löser den behovet/problemet etc. 

 

Försök därför svara på följande frågor då du skriver din affärsplan: 

  • Hur ska du hitta folk som vill testa och sedermera betala för din produkt/tjänst?
  • Hur kommer möjliga kunder få reda på din produkt/tjänst?
  • Hur vill du nå ut till möjliga kunder? 
  • Vilka kanaler är lämpliga för att nå ut till möjliga kunder? 
  • Vilken typ av innehåll måste du skapa för att nå ut till dina möjliga kunder? 
  • Vilken typ av innehåll behöver du skapa för att stå ut på marknaden och fånga uppmärksamheten? 
  • Har din produkt/tjänst något PR värde? 

 

För att konkretisera din affärsplan kan du i detalj även beskriva vad syftet och målet är med dina olika aktiviteter. Försök därför skriva ner 3-5 marknadsföringsaktiviteter och vad deras syfte och slutmål är. 

 

Exempelvis: 

  • Poster på instagram → får följare till konto → kontakta för att kunna få feedback 
  • SEO optimerade blogginlägg på webbplats → skapa intresse för tjänsten/produkten → konvertera till kunder
  • Videos på youtube → utbilda möjliga kunder inom området → bygga community → konvertera till kunder 

 

CAC 

Kopplat till diskussionen i punkt 8 så behöver du ha stenkoll på din Customer Acquisition Cost. Med andra ord, vad kostar det dig att värna en kund. I en ideal värld hade man endast kunna värva kunder på ett organiskt sätt. Tyvärr är det inte fallet. Det kommer att kosta att värva nya kunder. Likt en sales funnel kan du sätta upp ett mål för er CAC som bör stå i relation till era intäkter per såld produkt/tjänst. Din CAC kan således också brytas ner i olika steg som står i relation till kundresan. 

 

Förslagsvis: 

  • Kostnad för att få en besökare på webbplatsen/trycka på annonsen
  • Kostnad för att få någon att ladda din app 
  • Kostnad för någon att skapa ett testkonto på din webbplats 
  • Kostnad för någon att lägga en vara i kundkorgen
  • Kostnad för att få någon att gå in genom dörren i din butik 
  • Kostnad för någon att konvertera från provperiod till betalande kund

 

I din beräkning av din CAC ska alla kostnader som är kopplade till värva kunden

Förslagsvis: 

  • Kostnad för annonser
  • Kostnad för flyers 
  • Kostnad för skapande av material 
  • Kostnad för anställd som genomför ett onboarding samtal
  • Kostnad för it-tjänster i relation till köp 

 

Viktigt att tänka på i samband med ditt CAC arbete: 

Implementera pixlar eller liknande spårningsverktyg så att du kan följa kunden från     att hen kommer i kontakt med ditt innehåll för allra första gången till att hen väljer att köpa din lösning.

9. Team

Att starta ett företag själv eller tillsammans med någon annan har både sina för- och nackdelar. Många som driver ett bolag på egen hand känner ofta att det hade varit skönt att ha någon att bolla idéer med eller för att kunna jobba och levererar med ett högre tempo. Samtidigt kan många som driver bolag med en kompanjon ibland känna att allt har varit så mycket enklare om man hade varit ensam. Inga relationer att ta hänsyn till, snabbare beslut och inga interna konflikter. Med andra ord, förbered dig på en ensam och långsammare resa om du väljer att köra själv. Och om du väljer att driva tillsammans med en eller flera partners, välj ditt sällskap med omsorg. 

En beskrivning av dig själv eller ditt team är en självklar del av en affärsplan. Här handlar det om att på ett övertygande sätt beskriva och förklara för det är just du/ni som kommer få denna affärsidé att flyga. För att göra detta kan följande fråga vara till hjälp.   

  • Hur många är ni i teamet?
  • Beskriv de kunskaper och erfarenheter som finns i bolaget
  • Varför är det just ni/du som kommer få denna affärsidé att lyfta? 
  • Beskriv ett resultat eller prestation som ni/du har uppnått tidigare. 
  • Vilka är era roller i bolaget? 
  • Varför har rollerna fördelats på detta sätt? 
  • Hur mycket kommer var och en att jobba med affärsidén? 
  • Hur mycket äger var och en av bolaget? (Ägarstruktur)
  • Vad är er största styrka som team? 
  • Vad är er största svaghet som team? 
  • Vilken typ av kultur vill ni att er verksamhet ska präglas av?
  • Hur kommer ditt/era liv finansieras under uppstartsfasen av bolaget? 
  • Vilka rekryteringar hoppas ni kunna göra i framtiden?

10. Storytelling

Detta är ingen punkt som ska vara med i en affärsplan utan handlar snarare om en approach för hur du kan skapa intresse, uppmärksamhet, jobba med marknadsföring och branding. Dessutom på sikt motivera beslut för investerare, partners och din styrelse. Approachen innefattar att jobba med din storytelling i relation till ditt bolag. Anledningen till varför det är viktigt att ha en bra story är helt enkelt att det gör det enklare för folk att knyta an till dig som entreprenörer och ditt/ert företag. 

I praktiken handlar det om att skapa en röd tråd genom ditt företagande och varför vissa mål har satts upp och varför vissa beslut kommer att tas. Genom att måla upp en tydlig bild kommer du alltid vara redo att pitcha din affärsidé på ett sätt som får folk att lyssna och bli intresserade av vad du gör. Nedan följer några idéer som du kan bygga din story runt och hur du kan lägga upp din story

 

Innehåll: 

  • Anledningen till varför företaget över huvud taget har skapats. 
  • En personlig upplevelse som fick dig att agera och starta bolaget

 

Upplägg: 

  • Din story måste vara tydlig, enkel att förstå och relativt lätt att komma ihåg
  • Helst ska personen du berättade för kunna med lätthet kunna återge den för någon annan
  • En början som fångar lyssnarens uppmärksamhet 
  • En mitt som förklarar hur du kommer lösa problemet/behovet
  • Ett slut som visar vad ni har gjort, vad ni har för ambitioner och mål att sträva mot och en hook som gör att personen i fråga vill hålla kontakten och veta mer. 

 

När ditt bolag utvecklas så kommer storyn såklart att förändras, men oavsett är det viktigt att storyn håll vid liv och fortsatt är tydlig: 

  • Varför har nya funktioner har lagts till? 
  • Anledningen till varför förändringar inom bolaget har gjorts?
  • Varför tar ni bolaget i denna riktning? 
  • Varför väljer ni att sälja till denna marknad? 

 

Att regelbundet granska sin egen story är fördelaktigt. Känns den rimlig och trovärdig? Upplevs den som seriös? Försök att kolla på ditt eget bolag utifrån. Hur hade du bedömt detta bolag om det inte hade varit ditt?

11. Ansök till Landskrona Ventures Accelerator Program

Om du gillade vår genomgång ovan så rekommenderar vi att du söker till vårt acceleratorprogram. Genom programmet får du tillgång till konkreta verktyg som kommer stötta dig under din entreprenörsresa. Genom kontinuerlig coaching ser vi även till att du undviker att göra enkla och kostsamma misstag. Ditt deltagande i programmet går utmärkt att kombinera med ditt vanliga jobb eller studier. Ansökningsperioden är öppen så vänta inte med din ansökan! 

 

Vill du läsa mer om programmet, tryck här

 

Vill du gå tillbaka till guiden? Tryck här!