Landskrona Ventures

LANDSKRONA VENTURES BLOG

Uppdaterad: 6/1/2024

Skriven av: Philip Fransson

Exempel på Grymma affärsideeér 2024

Hallå där! Om du klickade på denna sida så vi redan lite om dig

 

Du har i dagsläget inte klurat ut en affärsidé som du vill realisera

Du känner att du har drivet, viljan och passionen, men du vet inte hur du ska få utlopp för detta. 

Du drömmer om att bli en entreprenör

 

Hade vi lite rätt? Isåfall, låt oss hjälpa dig på traven så att du kan komma på en affärsidé som du vill realisera.

1. Vart börjar man?

Ett enkelt första steg för att komma på en affärside är att analysera sin egen miljö och vardag. I slutändan så är de flesta affärsidéer en produkt/tjänst som löser ett problem eller behov. Skriv därför ner 5 problem/behov i ditt liv och hur du i dagsläget löser problemet/behovet. Det kan vara alltifrån problem/behov på jobbet till när du slänger soporna. Ju mer nischat problemet är, desto bättre. Vi förordar såklart att du tittar på områden som du finner intressanta och roliga då arbetet med din affärsidé kommer att bli mycket mer givande. Kolla därför på områden/marknader etc som: 

  • ger dig energi och glädje 
  • ligger dig varmt om hjärtat 
  • där du vill göra skillnad 
  • där du kan göra skillnad för andra människor

2. Validera din idé

När du har identifierat ett problem där du är missnöjd med hur du löser problemet i dagsläget så är det extremt viktigt att du direkt sätter din möjliga affärsidé på prov. Fråga familjer, vänner, kollegor, kolla online om det finns fler som delar din frustration med ett problem och hur de i dagsläget löser problemet. Det sämsta du kan göra i detta skede är att borra ner blicken och bara gasa på i blindo. Det är mer fördelaktigt att ta tid på dig att få feedback så att du längre fram kan springa ännu snabbare och målinriktat. Kolla även efter möjliga konkurrenter. Om det finns konkurrenter så ska du inte se detta som något negativt eller bli uppstressad. Det finns mycket du kan lära av dina konkurrenter, samt behöver du inte skapa en helt ny marknad.

3. Våga ta steget

Nu bör du komma så pass långt att du har både kunskap om din marknad och indikationer på att det problem du vill lösa finns på riktigt. Du bör även ha fått fram en första skiss på hur din lösning i form av en produkt/tjänst ska se ut. Det är nu dags att undersöka om möjliga kunder är redo att betala för din lösning samt fortsätta få feedback, men nu från främlingar som högst sannolikt kommer vara mer kritiska och ärliga, samt ha krav på funktioner eller specifikationer som du inte har tänkt på tidigare. Du måste därför vara öppen för att din lösning högst sannolikt kommer att förändras mycket och intensivt. Bli därför inte alltför kär i din första skiss. Så hur kan du gå tillväga?

 

  • Maila och ring företag som du vill sälja din lösning till för att samla feedback och undersök vad de kan vara redo att betala
  • Identifiera din målgrupp online och börja nå ut i facebook grupper exempelvis 
  • Skapa en webbplats och börja skriva artiklar baserat på en sökordsanalys för att driva trafik till din webbplats. 
  • Undersök om du kan göra offline marketing om det passar din lösning (sätt upp lappar, dela ut flyers etc. 


Tips: Skapa en mail, en facebooksida, webbplats, en instagram specifikt ämnad för din affärsidé. Detta får dig att framstå som mer professionell när du börjar ta kontakt med företag och privatpersoner. Förutom en webbplats är allt gratis.

4. Bygg en prototyp och börja sälja

Baserat på skarp feedback från möjliga kunder är det nu läge att börja bygga din tjänst/produkt och ta den så pass långt att du är bekväm att börja sälja på riktigt. Det svåra här är att gallra all feedback och välja ett fåtal funktioner/specifikationer som din lösning bara måste ha. Försök därför vända tillbaka till själva grundproblemet/behovet du vill lösa, allt som rör sig allt för långt ifrån detta är högst sannolikt inte relevant i detta skede. Du bör även nu ha etablerat en affärsmodell samt ett pris som du kommer använda dig av. Tänk på att i detta tidiga skede när du inte har bevisat något än så är det viktigt att du: 

 

  • har möjlighet att experimentera med din affärsmodell och prissättning
  • öppnar och håller dörren öppen för kunder som vill testa din produkt  (provperioder etc) 
  • guidar kunden i användaren av din lösning (ta inte förgivet att alla kan läsa instruktioner eller är tekniska) 
  • Gör dig själv tillgänglig då du till en början är det enda som skapar trovärdighet för din lösning.

5. Ansök till Landskrona Ventures Accelerator Program 2024

Genom vårt program får du tillgång till konkreta verktyg som kommer stötta dig under din entreprenörsresa. Genom kontinuerlig coaching ser vi även till att du undviker att göra enkla och kostsamma misstag. Ditt deltagande i programmet går utmärkt att kombinera med ditt vanliga jobb eller studier. 

 

Vill du läsa mer om programmet, tryck här

 

Vill du gå tillbaka till guiden? Tryck här!