LANDSKRONA VENTURES BLOG
Uppdaterad: 2/1/2024
Skriven av: Philip Fransson
Exempel och tips affärsideeér 2024
Går du just nu och funderar på om du skulle starta ett företag, men du saknar en affärsidé? Då har du kommit rätt! Drivkraften till att starta eget kan skilja sig åt, för många är drömmen om att kunna styra sin egen tid en stor motivationsfaktor. Att genom en affärsidé kunna förändra världen är en annan. Att på sikt kunna tjäna mer pengar som egen än som anställd är också något som driver många till att våga satsa på en egen verksamhet.
Att starta ett AB kan vem som helst med 25 000 kr på fickan göra, att däremot driva bolag är inte lika enkelt. Allt börjar med din affärsidé, att komma på en bra affärsidé kan både vara utmanande och påfrestande. Ibland kan det kännas som att alla idéer du kommer på redan finns eller har testats av någon annan. Du bör dock inte se detta som något negativt då det kan finnas mycket att lära av någon annans misslyckanden. Ibland kan personer som vill bli entreprenörer också tänka i allt för storslagna innovativa banor, man vill komma på en idé som kommer att revolutionera hela världen. Försök istället fokusera på affärsideer som kan revolutionera specifika industrier, marknader eller beteenden.
Nedan kommer 5 tips på hur du kan göra för att komma på en affärsidé som gör det möjligt för dig att realisera din entreprenörs dröm.
1. Kombinera traditionella marknader med ny teknik
Försök att identifiera marknader och industrier som du upplever som traditionella. Ett tydligt exempel, om vi blickar tillbaka i tiden, men även om vi bedömer nuvarande status är sjukvården. Inom sjukvården är arbetssätten fortfarande mycket traditionella och tidskrävande. Med andra ord, det finns möjlighet till innovation som innebär att sjukvårdare och ledning kan fokusera på deras primära uppgift. Alltså: förse deras kunder med bästa möjliga vård. Här kommer ytterligare förslag på industrier som benämns som traditionella
– Jordbruk och Jordbruksprodukter
– Textilindustrin
– Tillverkningsindustrin
– Bygg- och Konstruktion Industrin
– Gruvdrift och Mineralutvinning
– Kemisk Industri
– Fiske och Fiskerinäring
– Papper och Skogsindustri
2. Människan är i grunden slö - utnyttja det
Slö är kanske att ta i, så låt oss säga bekväm istället. Om människan erbjuds en lösning som underlättar hens vardag till ett acceptabelt pris så kommer hen sannolikt ta det erbjudandet. År 2023 kan nästan allt levereras direkt till dörren, mat, medicin, kläder och skor. Att behöva gå till ett postombud för att hämta ut sitt paket får nästan betraktas som en ansträngning. Med detta i baktanken finns det goda möjligheter för dig att skapa en affärsidé som underlättar för människor i vardagen. En aspekt att ha med sig kopplat till att människan är bekväm, är att underlätta för personer att ta bra beslut, exempelvis kopplat till hälsa och miljö. För att citera den italienska kocken Gino D’Acampo, “minimal effort, maximal satisfaction”. En självtömmande diskmaskin får ses som den heliga graalen inom detta segment, så nu har du något att sträva mot 🙂
3. Om du har ett äpple, vill du dela det med mig?
Så börjar den klassiska barn sången “Äppelmelodin” som du högst sannolikt har sjungit i skolan som barn. En fin liten ramsa som belyser vikten av att dela med sig av det man har till andra. Vad ramsan inte belyser är möjligheten att sälja hälften av sitt äpple till sin kompis om man ändå bara hade tänkt äta halva. Tur är kanske det då det hade blivit en usel ramsa. Men det är faktiskt just det delningsekonomi handlar om, möjligheten för människor att dela på tillgångar. Teknisk utveckling har under de senaste 15 åren tagit delningsekonomin till en ny nivå. Tidigare har delningsekonomin främst varit kopplat till semesterboenden då exempelvis 5 personer tillsammans har ägt en stuga i fjällen eller ett hus i solen. Nu är delningsekonomin mycket bredare och handlar snarare om att koppla ihop människor som har något specifikt med personer som under perioder önskar att utnyttja detta specifika. Eller personer som besitter unik kunskap, och personer som vill lära sig just detta.
Här har du möjlighet att identifiera tillgångar som tror att folk skulle kunna vara intresserade av att nyttja och hyra ut/sälja under begränsade perioder. Här är det viktigt att tänka utifrån två perspektiv, personen som äger tillgången och personen som vill utnyttja tillgången. För personen som äger tillgången ska det vara värt pengarna att lägga tid och energi på att administrera en uthyrning exempelvis. Och för personen som nyttjar tillgången ska priset vara motiverbart i relation till det man får i utbyte under den begränsade perioden.
4. The Silver Economy
Med detta menas produkter och tjänster som säljs till en äldre målgrupp. Denna målgrupp är till stora delar väldigt kapitalstark vilket är en stor fördel för dig som entreprenör. I jämförelse med om du skapar en konsumentprodukt för personer i ålder 25-35 så finns det andra utgifter som är mer prioriterade i detta skede av livet. Det enklaste sättet här är att prata med en äldre person där du kartlägger deras vardag. Vilka utmaningar finns det, hur löser personen problemet i dagsläget? Hur mycket är personen villig att betala? Just med denna målgrupp är det viktigt att inte ta något för givet när det kommer till teknik. Något som är väldigt enkelt för dig, är högst sannolikt inte lika enkelt för din farmor. Användarupplevelsen måste därför integreras i ett väldigt tidigt skede när du utvecklar din affärsidé.
5. Sök till Landskron Ventures Accelerator Program 2024
Om du har börjat fundera på en affärsidé som du helt inte kan sluta tänka på, men du vet inte riktigt hur du ska komma igång. Då är Landskrona Ventures platsen för dig. Genom konkreta verktyg och övningar samt coaching hjälper vi dig att komma igång! Deltagandet i programmet går utmärkt att kombinera med ditt vanliga jobb eller studier! Programmet är helt kostnadsfritt, du behöver inget AB eller enskild firma för att delta.
Läs mer om programmet här:
Gå tillbaka till vår Entreprenör Guide här